Höjt betyg för kommunservicen i Falkenberg

Idag släpps 2013 års upplaga av Öppna jämförelser - Företagsklimat ut, en rapport som jämför och redovisar hur nöjda Sveriges företagare är med kommunernas service och myndighetsutövning. Där ligger Falkenberg på andra plats i Halland, strax efter Laholm.

Rapporten, som ges ut av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), bygger på en rikstäckande enkät som besvarats av företagare som haft ärenden hos sin kommun under 2012 inom områdena brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd och serveringstillstånd.
 
I Falkenbergs kommun har 338 företag svarat på enkäten och totalt har fler än 32 000 företag, i sammanlagt 189 kommuner och åtta förbund/gemensamma förvaltningar deltagit i undersökningen. Falkenbergs hade totalt 67 av 100 i nöjd kundindex, NKI, vilket var en förbättring från 2011 års medelvärde som låg på 65.
Resultat för de olika områdena var: serveringstillstånd 87, brandtillsyn 75, miljö- och hälsoskydd 67, markupplåtelse 63 och bygglov 59.
 
Servicen från bygglov såg dock en försämring från 2011 års nöjdhetsindex som då låg på 69. Stadsbyggnadschef Inge Emanuelsson säger att han har uppmärksammat detta och att arbetet med att få till en förbättring har påbörjats.
 
Överlag visar rapporten att Sveriges företagare är nöjda med den service som kommunerna ger dem. Enligt Falkenbergs näringslivschef Catharina Rydberg Lilja är det alltid viktigt att få veta vad som kan göras bättre.
 
— Jag tycker att vi i Falkenberg är på god väg, men det finns fortfarande mycket kvar för oss att göra för att öka den upplevda servicenivån i vår kommun. Jag tycker till exempel att det är fantastiskt roligt att se de höga betyg som vi får inom till exempel brandtillsyn och serveringstillstånd. Samtidigt är det av yttersta vikt att vi jobbar vidare med bygglovssidan. Att den fungerar väl får stor betydelse för Falkenbergs fortsätta utveckling.
 
Ett av de serviceinitiativ som Falkenbergs kommun kommer att ta under nästa år är att införa ett övergripande kundservicecenter, kallat "k-center", dit både allmänhet och företagare kan vända sig för att få sina frågor besvarade.  
 
Redan nu erbjuds företagare i Falkenberg kostnadsfritt stöd genom det nystartade Falkenbergs Företagscenter som drivs av Falkenbergs Näringsliv.
 
— Inom Falkenbergs Företagscenter kan vi erbjuda "en väg in" vad gäller företagsfrågor i Falkenberg. Här jobbar vi tillsammans med en rad andra aktörer inom lokal och regional företagsutveckling för att stötta våra företag med affärsutvecklande rådgivning, lotsverksamhet, start och etableringsstöd. Men vi kan också bidra med inspiration och nätverkande. Det är med god dialog, samverkan och service som vi vill skapa nytta för våra företag, säger Catharina Rydberg Lilja.
 
Enligt Håkan Sörman, VD på SKL, är den enskilda kommunens service en viktig del av det lokala företagsklimatet och ett gott företagsklimat skapar jobbtillfällen och stärker kommunens skattebas.

 
Betyg för kommuner i Halland
1. Laholm (69)
2. Falkenberg (67)
3. Varberg (66)
4. Hylte (63)
5. Kungsbacka (63)
6. Halmstad (62)
 
I år är det nationella medelvärdet 67 av 100, vilket innebär att kommunerna överlag får betyget klart godkänt. I senaste undersökningen för två år sedan var medelvärdet 66 av 100. Det totala betyget för kommunernas bemötande har ökat från 69 till 73.
 
Här kan du läsa rapporten i sin helhet >> länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
 

På gång
Augusti 2017
ti on to fr
v31    1 2 3 4 5 6
v32  7 8 9 10 11 12 13
v33  14 15 16 17 18 19 20
v34  21 22 23 24 25 26 27
v35  28 29 30 31      
Det finns inga händelser att visa
Nyheter
Se fler nyheter | Prenumereralänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Tipsa om nyheter
Falkenbergs Näringsliv AB   311 80 Falkenberg   Tf. VD mattias.fornell@falkenberg.se Tel. 0702-31 88 40
Dela
Dela på Facebook
Dela på Twitter
Falkenbergs kommun